کارشناس مسائل فرهنگی آمریکای لاتین در سالروز تشکیل هیسپانتیوی به مسدود شدن صفحه این شبکه در فیسبوک و دلایل سانسور شبکه اسپانیاییزبانِ تلویزیون واکنش نشان داد.
به گزارش پیام گو و به نقل از تسنیم، شبکه هیسپان تی وی (HispanTV) کار خود را با راهاندازی وبسایت در تاریخ 14 آبان 1389 آغاز کرد و تنها یک سال بعد در 11 بهمن 1390 شبکه تلویزیوناش راهاندازی شد. این شبکه با شعار Nexo Latino (پلی به آمریکای لاتین) با پخش خبر، مستند، فیلم، برنامههای هفتگی گفتوگومحور با موضوعات گوناگون اعم از نقد مسائل روز دنیا و …، سعی در برقراری ارتباط فرهنگی با حدود 500 میلیون مخاطب اسپانیاییزبان در مناطق مختلف و نیز انعکاس فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در بین این قشر از مردم جهان دارد.
شبکه 24 ساعته هیسپان به همراه شبکههای دیگر مجموعه برونمرزی یعنی پرستیوی و آیفیلم در سعادت آباد قرار دارند. مقابله با نظام جهانی سلطه رسانهای قدرتها با پوشش مستقیم و بیواسطه رویدادها و دسترسی مخاطبان اسپانیاییزبان به اخبار ایران و جهان اسلام و تقویت شناخت نسبت به اسلام اصیل برای مخاطبان اسپانیاییزبان از جمله اهداف اصلی تأسیس و ادامه حرکت این شبکه بهشمار میروند.
دو قسمت اتاق خبر و قسمت سایت این شبکه در سالنی بزرگ در کنار هم قرار دارند و تنها تلویزیونهایی که شبکههای مهم خبری جهان را به صورت 24 ساعته پخش میکنند بین این دو حائل قرار گرفتهاند. بخش بزرگی از تولید محتوای این شبکه خصوصاً در بخش خبر برعهده این دو قسمت قرار گرفته است. شاید برای کسانی که اولین بار به این شبکه میآیند، دیدن کسانی که با ملیتهای مختلف ایرانی، اروپایی و آمریکای لاتین در کنار هم مشغول به کارند، جذاب باشد.
عمده سیاستهای هیسپانتیوی را میتوان در عناوینی چون بازتعریف نقاط قوت فرهنگهای بومی آمریکای لاتین (پیش از استعمار)، افشای سیاستهای استکباری رسانههای خبری، ایجاد جذابیتهای جدید برای مخاطبان و معرفی مسیرهایی نو برای تغییر ذائقه، دیدگاهها و تغییر انگارههای ناشی از تبلیغات رسانههای جریان سلطه و بهبود روابط با کشورهای آمریکای لاتین تعریف کرد.
17 بخش خبری «مشروح» (26 دقیقهای)؛ 3 بخش خبری«کوتاه» (3 دقیقهای)، گفتوگوی ویژه خبری در 4 روز هفته (25 دقیقهای)؛ 6 بخش خبری ورزشی هر یک به مدت حدود 4 دقیقه (در دل اخبار مشروح)؛ 5 برنامه «با خبرنگاران» (25 دقیقهای) و … اخبار زیرنویس به صورت پیوسته عمده تولیدات این شبکه را تشکیل میدهند.
مخاطبان شبکه هیسپان از طریق 6 سیگنال ماهوارهای، پوشش کابلی و پخش اینترنتی برنامه های آن را دنبال میکنند. میتوان گفت این شبکه در جذب مخاطب در طی 10 سال حیات خود موفق عمل کرده است چرا که تنها شبکه کابلی آن نزدیک به سه میلیون مخاطب دارد.
از جمله برنامههای شاخص شبکه هیسپان میتوان به «ایران»، «دژ آپاچی»، «حقیقت پشت پرده» و «در جست و جوی حقیقت» و «قاره ها» اشاره کرد که از این بین شبکه آرژانتینی «باریکادا» (BarricadaTv) به خاطر اقبال مخاطبین «در جست و جوی حقیقت» و «قارهها» اقدام به پخش آنها از آنتن خود کرده است.
هیسپان تی وی اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان در خاورمیانه است که با هدف زدن پل دوستی و درک متقابل بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین و نیز درمیان خود این کشورها، همچنین جهت بازتاب واقعیت به مردم سراسر دنیا و صدور ارزشهای واقعی انسانی ایجاد شده است.
این شبکه در راستای شکستن انحصار منابع خبری غربی و توسعه اصول مشترک برپایه دوستی، برادری، برابری، همبستگی و عدالت در این عرصه آغاز به کار کرد.
«هیسپان» در فضای مجازی هم مخاطبین فراوانی دارد تا آنجا که بازدید صفحه فیسبوک این شبکه بسیار بالاست و به بیش از یک میلیون و 400 هزار دنبالکننده میرسد. اما شرکت فیسبوک چند روزِ گذشته در اقدامی ناقض اصل آزادی بیان، حساب کاربری شبکه اسپانیایی زبان هیسپانتیوی را از پلتفرم خود حذف و دلیل این اقدام را انتشار مطالبی حاوی محتوای غیراخلاقی و متسهجن عنوان کرد.
همانموقع محمدرضا گیلانی سردبیر شبکه های اجتماعی هیسپانتیوی درباره حذف حساب کاربری هیسپانتیوی در فیسبوک گفت: در ابتدا و در 18 آوریل سال گذشته، فیسبوک دسترسی ما به اکانت شبکه را مسدود کرد که اگرچه محتوای اکانت قابل مشاهده بود، اما امکان آپلود نداشتیم. چندین بار و از طریق ایمیل با فیسبوک ارتباط گرفتیم و درخواست کردیم تا علت این تصمیم را دقیقتر و به صورت مصداقی توضیح دهند. اما در پاسخ اعلام شد که به دلیل شرایط همهگیری کرونا، ممکن است بررسی درخواست طول بکشد. تا اینکه ساعاتی پیش، مشاهده کردیم بدون هیچ توضیحی صفحه هیسپانتیوی کاملاً از فیسبوک حذف شد.
به تعبیرِ گیلانی، پیشتر نیز اکانتهای ما در دیگر شبکههای اجتماعی همانند یوتیوب، توییتر و اینستاگرام نیز بنا به دلایلی نامشخص مسدود و حذف شد. در مورد توییتر که بیش از 140 هزار دنبالکننده داشت، به ما هشدار داده شد که هر تلاش جدید از سمت شبکه برای ایجاد اکانت جدید به نام هیسپانتیوی بلاک خواهد شد. حساب کاربری هیسپانتیوی در تابستان امسال و به دلیل تصاویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مسدود شد. اقدام شرکتهای آمریکایی مالک پلتفرمهای اجتماعی در مسدودسازی فعالیت شبکههای برونمرزی صداوسیما تازگی ندارد و در طی سالهای اخیر، بارها شاهد اینگونه رفتارها بودهایم که بخشی از سیاستهای ضدایرانی دولت آمریکا به شمار میرود.
این شبکه بهصورت 24 ساعته برای مخاطبان اسپانیاییزبان در سراسر جهان پخش میشود و با پخش خبر، مستند، فیلم، برنامههای هفتگی گفتوگومحور با موضوعات گوناگون اعم از نقد مسائل روز دنیا و …، سعی در برقراری ارتباط فرهنگی با بیش از 500 میلیون مخاطب اسپانیاییزبان در مناطق مختلف و نیز انعکاس فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در بین این قشر از مردم جهان دارد.
در ادامه با سهیل اسعد کارشناس مسائل فرهنگی آمریکای لاتین در خصوص اهمیت فعالیت رسانهای در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی گفتوگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید:
وقتی از سهیل اسعد سؤال کردیم که فعالیت رسانهای در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی چه اهمیتی دارد، به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به پیچیدگی مسائل اجتماعی، وسعت جغرافیایی و جمعیت بسیار، همچنین تعدد فرهنگی و اهمیت راهبردی و ژئوپلیتیکی که در کشورهای آمریکای لاتین دیده میشود، رسانه عنصر مؤثری برای هدایت افکار عمومی در منطقه است.
وی با اشاره به این نکته که آمریکای لاتین یک ویژگی خاص فرهنگی دارد، تصریح کرد: اکثر شبکههای تلویزیونی در اختیار یک عده خاص است با ویژگیهای رفتاری، فکری، اخلاقی ویژه. بنابراین برای مقابله با آن هژمونی خاص، نیاز است شبکههایی آلترناتیو هم فعالیت داشته باشند تا صداهای گوناگونی شنیده شود و یک گروه فضای فکری جامعه را در انحصار خود نداشته باشند و هیسپانتیوی به این نیاز پاسخ میدهد.
این کارشناس آمریکای لاتین به مسدود شدن صفحه این شبکه تلویزیونی در فیسبوک واکنش نشان داد و گفت: هیسپانتیوی به عنوان تلویزیون ایران مشهور است و مانند سایر رسانههای جمهوری اسلامی که توسط آمریکا سانسور میشود همین شیوه هم علیه این شبکه اعمال میشود.
اسعد افزود: یکی از دلایل این سانسور به این نکته بازمیگردد که مفاهیم انقلاب اسلامی به حقیقت نزدیکتر است و آنچه هیسپانتیوی بیان میکند ندای حقیقت است از این رو سعی میشود تا صدای آن مسدود شود حال آنکه صدها شبکه بینالمللی و محلی در آمریکای لاتین فعالاند که فقط مجری سیاستها و دستورهاییاند که مانند یک پروتکل برای آنها تعیین میشود تا منافع عدهای خاص تأمین شود.
وی اظهار داشت: براساس نظر دولتهای استکباری، دیدن و شنیدن حقایق برای مردم آمریکای لاتین ممنوع است از این رو تلاش میکنند صدای هیسپانتیوی به ملتهای آن منطقه نرسد تا آنها آگاه نشوند چرا که صراحت لهجه رادیو و تلویزیونهای ایران در عرصه رسانه پدیدهای جدید است.
این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به اینکه هر دولتی براساس منافعی که تعریف کرده اقدام به راهاندازی رسانه میکند، گفت: رسانه به عنوان پیگیریکننده و نگهدارنده منافع آن دولت مطرح است. ایران در بسیاری از مسائل بینالملل مخالف عرف تحمیل شده از سوی غرب عمل کرده است؛ بنابراین آمریکا، کشور ایران را دشمن امپراطوری خود قلمداد کرده و تلاش میکند از انتقال طرز تفکر ایران جلوگیری کند.
اسعد با اشاره به حرکت آزادیخواهانه در کشورهای غرب آسیا مانند عراق، یمن، لبنان و فلسطین گفت: غربیها میترسند که ملتهای آمریکای لاتین نیز به این تفکرات رویکرد کنند.
وی که در سالهای دور، تجربه بازیگری در آرژانتین را دارد به پخش فیلمهایی مانند حضرت مریم(س)، مردان آنجلس و یوسف پیامبر در این شبکه اشاره کرد و اظهار داشت: این فیلمها میتواند به عنوان یک پل ارتباطی میان فرهنگ اسلامی و فرهنگ آمریکای لاتین مؤثر باشد چرا که بسیاری از مردم آن کشورها نمیدانند اسلام احترام خاصی برای حضرت عیسی (ع) و مادرشان قائل است.
این کارشناس ادامه داد: بیان این اشتراکات میان ملت ایران و مردم لاتین در قالب تولیدات هنری مانند فیلم و سریال میتواند این اشتراکات دو فرهنگ اسلام و مسیحیت را مطرح کند والّا همان مفاهیم را هم میتوان در مقاله یا تفسیر قرآن هم بیان کرد اما تأثیر آثار هنری و سینمایی برای درک جامعه بیشتر است.
اسعد تأکید کرد: ارتباط رسانهای میان ایران و آمریکای لاتین به شرطی که دو طرفه باشد میتواند حتی در فضای تعاملات اقتصادی نیز مفید واقع شود مشروط بر اینکه شرایط کامل ارتباطات را داشته باشد به بیان دیگر ارتباط رسانهای باید دو طرفه باشد و هر یک بتواند افکار، ایدهها و پیشرفتها را به کشور دیگر معرفی کند تا هر یک بتواند از ارزشهای دیگری بهرهمند باشد اما احساس میکنم که ما بیشتر ارتباط رسانهای را یک طرفه میدانیم.
کارشناس مسائل فرهنگی گفت: این یک چالش است که ارتباط را فقط یک طرفه قبول داریم به جای آنکه به تبادل رسانهای توجه داشته باشیم یعنی هم ما از تولیدات دیگر استفاده کنیم هم آنها از محصولات فکری و فرهنگی ما بهرهمند باشیم.
وی تصریح کرد: هیسپانتیوی باید جمعیت لاتین زبانهای ایالات متحده را به مثابه یک کشور آمریکای لاتین درنظر بگیرد چرا که تعداد شبکههای اسپانیولیزبان و نیز کثرت جمعیت هیسپانیکها بیانگر آن است که در آنجا هم یک جامعه مخاطب میتواند برای شبکه هیسپانتیوی وجود داشته باشند.
اسعد با یادآوری این واقعیت که بیشتر تلویزیونهای فعال در آمریکای لاتین از آمریکا خط میگیرند اظهار داشت بیشتر رسانههای غربگرا در آمریکای لاتین تلاش دارند تا با ارائه برنامههای که باید از آن با عنوان افتضاح فرهنگی یاد کرد، مردم آن منطقه را از فضای تفکر و معرفت دور کنند و به امور بیاهمیت و بیارزش مانند موسیقی، رقاصی و پورن سرگرم کنند.