• خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت
Tech News, Magazine & Review WordPress Theme 2017
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
پیام گو
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه فناوری

تاکیدات وزیر صمت مبنی بر شفافیت سازی

اردیبهشت 10, 1402
در فناوری, اقتصاد کلان
0
Share on FacebookShare on Twitter

سید محمدرضا فاطمی امین وزیر صمت از فروردین امسال تا به امروز بسیار در مورد مسائل شفافیت سازی و کنترل قیمت ها در رسانه ها تاکید داشته اند که به بخشی از آن ها اشاره می کنیم : سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است.شرکت‌های پخش موجود است، اما خروجی و انتهای زنجیره هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد:سامانه جمع‌سپاری یکی از ابعاد سامانه شفافیت است که در هفته جاری از آن رونمایی شد، در این سامانه از دو برنامه رشد و مهار تورم رونمایی کردیم تا این برنامه از طریق این سامانه قابل ارایه به صاحب نظران باشد و مورد نقد صاحب نظران قرار گیرد.

فاطمی امین تاکید کرد:  سامانه شفافیت فروشگاهی نیز یکی دیگر از مولفه‌های حکمرانی نوین است که می‌توان به آن هوشمند سازی گفت؛ تصوری اشتباه وجود دارد مبنی بر اینکه اگر در داخل یک سازمان را الکترونیکی کنیم می توان آن را دولت الکترونیکی گفت در حالی که اصل دولت الکترونیک آن است که باید بخش تحت مدیریت هم الکترونیکی شود.

وی اظهار داشت: با استفاده از سامانه شفافیت فروشگاهی می‌توانیم مرحله آخر را نیز رصد کنیم و در واقع این سامانه تکمیل کننده سامانه جامع تجارت یا همان سامانه تولید و تجارت است.

وی افزود: بیش از 11 هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شده است که از این تعداد 9 هزار و 600 فروشگاه در حال تبادل داده ها هستند و اطلاعات مربوط به قیمت کالا در سراسر کشور را به این سامانه ارائه می‌دهند. 
 
فاطمی امین درباره چگونگی رصد قیمت‌ها در سامانه شفافیت فروشگاهی و کشف گران فروشی‌ها گفت: برای اینکه بدانیم قیمت کالا به مشتریان درست عرضه می‌شود دو روش وجود دارد یک روش منفعلانه و روش دیگر فعالانه است، در حال حاضر روش ما منفعلانه است به این ترتیب که به عنوان مثال خریدار موبایلی را خریداری می‌کند و از چند سایت نیز قیمت‌ها را رصد می‌کند و در صورتی که متوجه گران‌فروشی شد با سامانه 124 تماس می‌گیرد و گزارش گرانفروشی را ارائه می‌دهد و سپس پس از طی مراحل و جمع آوری مستندات نتیجه ای اتخاذ می شود که این روش منفعلانه و زمان بر است. 

وی افزود: اما در روش جدید در سامانه شفافیت فروشگاهی، روش ما فعالانه است زیرا در این روش در پایان هر روز، قیمت فروش و تعداد فروش یک محصول را در هر فروشگاه داریم و با قیمت های مجاز محاسبه می‌کنیم و صبح روز بعد همکاران ما متوجه می‌شوند که کالاها با چه قیمتی فروخته شده اند و لذا هیچ چیزی در این سیستم قبل انکار نیست. 

فاطمی امین اظهار داشت: در واقع پیش از این گران نخریدن به عهده خریدار بود که کار سختی است اما در روش فعلی ما به عنوان حاکمیت متوجه گران‌فروشی می شویم و آن را پیگیری می کنیم، بنابراین این ساز و کار حالت خود‌کنترلی دارد. 

وی در رابطه با اتصال فروشگاه‌های فروش موبایل به سامانه مذکور اظهار داشت: 20 هزار فروشگاه موبایل در کشور وجود دارد که قرار است تا 2 ماه آینده 5 هزار فروشگاه موبایل به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شود بنابراین با این روش دیگر دغدغه گران خریدن وجود ندارد و به دلیل نظارت هوشمند گران فروشی کاهش می‌یابد. 

 سایت شاتا هم به دنبال سامانه شفافیت سازی مطلبی را اینگونه درج خبر کرده بود: از این پس فروشگاه های اینترنتی و تمامی فعالان زنجیره معاملات خودرو، که انواع خدمات را به مردم ارائه می کنند، می توانند از احراز مالکیت فروشنده مطمئن شوند تا بتوانند شرایط شفاف برای معاملات خودرو را فراهم کنند. همچنین اطلاعات معاملات انجام شده را به سامانه معاملات خودرو وزارت صمت ارسال می کنند

همچنین به گزارش می متالز، رضا محشتمی پور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد که از هفته اول اردیبهشت ماه 1402، ضرایب شفافیت برای خریداران زنجیره فولاد و فلزات پایه اعمال خواهد شد. بر این اساس، از آنجا که واحد ها مکلف هستند میزان تولید، فاکتور های تحویل و فروش و میزان استفاده در تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

بنابراین از فروردین ماه امسال تا به امروز وزیر در رسانه ها تاکید به این نکته داشتند که سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است.شرکت‌های پخش موجود است، اما خروجی و انتهای زنجیره هنوز مشخص نیست.

نکته آخر مشخص نبودن زنجیره خروجی زنجیره خود جای سوال است که از زبان وزیر صمت مطرح شد,چرا خروجی ها با وجود این همه تاکید وزیر صمت هنوز مجهول است? در پاسخ به این سوال به مثالی از زبان وزیر اشاره ای داریم

وی گفته بودند: سامانه شفافیت یعنی تا الان کالاهایی که وارد کشور می شده است یا ساخته می شده از گمرک (برای وارداتی ها) یا از کارخانه (برای تولیدیها) تا عمده فروش تقریبا معلوم بوده اما کجا می رود?

به اسم مردم اما قاچاق معکوس

اشکال کجای کار است از  اینکه به اسم مردم واسپاری می کنند اما دوباره قاچاق معکوس میکردند به طور مثال: تلفن همراه با ارز ۲۸۵۰۰ به اسم مصرف ایران می آمده است  بعد از ترخیص گمرک  به کشورهای عراق و پاکستان با دلار  ۴۴۰۰۰ تومان می فروختند.
در مورد روغن و برنج و گوشت, هم گفته شده با قیمت مصوب به مردم می دهیم اما در اصل به شیرینی فروشی ها واگذار می شده است.
این ها بخشی از مسائل است.

برچسب: استیضاحتورم و گرانیوزیر صنعت معدن تجارت

نوشته های مرتبط

اقتصاد کلان

رویداد سرمایه‌گذاری بدون مرز

مهر 15, 1404
اقتصاد کلان

MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان

مهر 8, 1404
اقتصاد کلان

هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور

شهریور 2, 1404
اقتصاد کلان

اعطای نخستین نشان ملی مدیریت کسب‌وکار کشور

مرداد 28, 1404
پست بعدی

استیضاح وزیر صمت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 19 =

مطالب پیشنهادی

کم توجهی دولت به بیماران سرطانی/عدم تخصیص ارز دولتی به تجهیزات مراکز پرتودرمانی دولتی؛ درد دیگری بر درد بیماران

خرداد 19, 1400

قرض الحسنه شرط تطهیر بانک‌ها از نظام ربوی

خرداد 4, 1402

علیرضا نیاکان طی حکمی به سمت خبرنگار ستاد مردمی شاهد و ایثارگر استان تهران در جهت حمایت از آیت الله رئیسی

خرداد 17, 1400

جشن رمضان سلاطین اقتصادی کشور

فروردین 30, 1402

اگر از نو شروع کنیم اثر اریک امانوئل اشمیت به کارگردانی کیوان ظهرابی

تیر 25, 1401
لینک ها: | جورابا | تومیتوز | لدرایران | شلوار | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کیمیا | تنزیرانداز | لاجورد | پرنیانکورپ | کفشداری | چینیبنا | کامواباف | بریشان | اویلسیدا | تهرانچیلر | بایکرز | کروپیاز | کتیرو | کلپوره | ویلان | ایبیچیکن | امارزیرانداز | Arad Branding
پیام گو

ما بهترین و بروزترین اخبار را روزانه برای شما آماده خواهیم کرد. با ما همراه باشید با آخرین اخبار ایران و جهان

ما را دنبال کنید:

دسته‌ها

  • اجتماعی
  • اسلایدشو
  • اقتصاد کلان
  • اقتصادی
  • بازار پول
  • بهداشت و سلامت
  • سایر اخبار ویژه
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • موسیقی
  • ورزشی
  • ویدیو
  • ویژه

آخرین ها

رویداد سرمایه‌گذاری بدون مرز

مهر 15, 1404

شرایط اکنون عراق و مشارکت در انتخابات پیش رو

مهر 10, 1404
  • درباره پیام گو
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با ما

کلیه حقوق این وب سایت برای پیام گو محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت

کلیه حقوق این وب سایت برای پیام گو محفوظ می باشد.