• خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت
Tech News, Magazine & Review WordPress Theme 2017
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
پیام گو
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه اجتماعی

دهه‌شصتی‌ها را برای فرزندآوری سوم و چهارم دریابید!

اکتبر 11, 2021
در اجتماعی
0
Share on FacebookShare on Twitter

مهم‌ترین راهبرد برای حمایت از متولدین دهه‌شصتی باید تشویق در جهت به دنیا آوردن فرزند سوم و چهارم باشد؛ چرا که بسیاری از جمعیت این قشر اکنون ازدواج کرده و صاحب یک تا دو فرزند هستند اما برای فرزندان سوم و چهارم تمایل و توان لازم را ندارند.
به نقل از پیام گو؛ چالش پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری یکی از مسائل راهبردی و کلان بسیاری از کشورهای جهان است که برای مدیریت و برون‌رفت از آن، سیاست‌ها و راهبردهای مختلفی را اتخاذ می‌کنند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، میزان باروری کل ایران در سال‌های 90 تا 99 فراز و فرود‌های مختلفی را تجربه کرده است؛ چنانچه این شاخص در نیمه‌ اول دهه‌ 90 با شیب ملایمی رو به افزایش بوده و از 1.75 فرزند در سال 90 به حدود 2.07 فرزند در سال 96 رسیده است؛ اما این شاخص پس از سال 96 رو به کاهش گذاشت و در سال 99 به میزان 1.6 فرزند کاهش یافت.

این کاهش شدید در نرخ باروری کل ایران که در جهان بی‌نظیر بوده است، موجب شکل‌گیری یکی از مخرب‌ترین بحران‌های آینده کشور به‌نام بحران سالمندی است چرا که وجود نیروی جوان و پویا برای هر کشوری تضمین‌کننده رشد و توسعه، شکوفایی اقتصادی و امنیت آن کشور است اما متأسفانه این ظرفیت در ایران در حال نابودی است و برای جلوگیری از این اتفاق باید اقدامات حمایتی و همه‌جانبه‌ای از مردم صورت بگیرد.

برای بررسی این‌که در خصوص افزایش جمعیت کشور و همچنین عبور از بحران سالمندی، چه راهبردی را باید پیش گرفت و مهمترین اولویت ما چیست، باید وضعیت موجود را به‌خوبی شناسایی و تحلیل کرد؛ کشور ما با پشت‌سر گذاشتن بخش مهمی از بازه “پنجره جمعیتی” خود و افزایش تعداد سالمندان، فرصت بسیار کمی برای استفاده از ظرفیت نیروی جوان خود در جهت فرزندآوری دارد.

از طرف دیگر بسیاری از جوانان ما که متولدین دهه‌شصتی هستند در اواخر سن باروری و فرزندآوری قرار دارند و خیلی قبل‌تر از بسته شدن پنجره جمعیتی از سن باروری خارج می‌شوند؛ این یعنی ما کمتر از پنج سال برای استفاده از ظرفیت این بخش مهم از نیروی جوان کشور فرصت داریم.

باتوجه به موارد ذکرشده، مهم‌ترین راهبردی که برای حمایت از متولدین دهه‌شصتی می‌توان در پیش گرفت باید تشویق در جهت به دنیا آوردن فرزند سوم و چهارم باشد؛ چرا که بسیاری از جمعیت این قشر اکنون ازدواج کرده و صاحب یک تا دو فرزند هستند اما برای فرزندان سوم و چهارم تمایل و توان لازم را ندارند.

از طرف دیگر باتوجه به اینکه به‌زودی از سن باروری خارج می‌شوند، عملاً امکان تعویق در تغییر وضع موجود وجود ندارد و اولویت و هدف سیاست‌های کشور باید حمایت از این قشر باشد.

البته پرواضح است که برای عبور از بحران جمعیت باید از همه اقشار جامعه حمایت کرد و نیازمند به استفاده از ظرفیت تمام افراد جامعه هستیم اما باتوجه به فرصت‌هایی که در صورت هدر رفتن دیگر قابل برگشت نیست، لازم است با اولویت‌بندی و تمرکز بر مسائل مهم از هدررفت این فرصت‌ها جلوگیری کرد.

در این راستا، بسیاری از مواد مربوط به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی برای پیاده‌سازی این راهبرد مهم درنظر گرفته شده است و دولت جدید نیز باید هرچه سریعتر پس از ابلاغ قانون مربوطه، اقدامات لازم را آغاز کند.

“محمد احسانی‌کیا؛ کارشناس اقتصاد بهداشت”

نوشته های مرتبط

اسلایدشو

فیلم سینمایی بمب اتم به کارگردانی مریم روزبهانی

آوریل 8, 2025
اسلایدشو

کتاب بحران اثری از ابراهیم صنوبر

آوریل 3, 2025
اسلایدشو

صلح تنها به معنای نبودن جنگ نیست

مارس 31, 2025
اجتماعی

نگاه ویژه خیریه نگین به افراد معلول

فوریه 20, 2025
پست بعدی

روند سرمایه‌گذاری در صنعت دارو مناسب نیست

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهارده =

مطالب پیشنهادی

بمناسبت روز زن و میلاد دخت پیامبر( ص)مجلس ازدواجی در شبکه تهران رادیو نمایش برگزار گردید

ژانویه 23, 2022

قیمت عجیب برای املاک ایرانی‌ها در ترکیه

دسامبر 29, 2021

قلدری های شرکت آتی ساز وابسته به بنیاد مستضعفان تمامی ندارد

جولای 18, 2023

گام های استوار بارز در تحقق ما می توانیم

جولای 9, 2023

تحلیل زبان بدن دونالد ترامپ

آوریل 11, 2025
لینک ها: | جورابا | تومیتوز | لدرایران | شلوار | یدکیو | ذغالیها | ولوزماجور | تارپودکارپت | کیمیا | تنزیرانداز | لاجورد | پرنیانکورپ | کفشداری | چینیبنا | کامواباف | بریشان | اویلسیدا | تهرانچیلر | بایکرز | کروپیاز | کتیرو | کلپوره | ویلان | ایبیچیکن | امارزیرانداز | Arad Branding
پیام گو

ما بهترین و بروزترین اخبار را روزانه برای شما آماده خواهیم کرد. با ما همراه باشید با آخرین اخبار ایران و جهان

ما را دنبال کنید:

دسته‌ها

  • اجتماعی
  • اسلایدشو
  • اقتصاد کلان
  • بازار پول
  • بهداشت و سلامت
  • سایر اخبار ویژه
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
  • ویدیو
  • ویژه

آخرین ها

انتصاب مهدی افسری به عنوان مشاور اتاق اصناف ایران

می 6, 2025

تفاهم نامه سازمان متخصصین و مدیران ایران با مدیریت سازمان مناطق آزاد

آوریل 21, 2025
  • درباره پیام گو
  • تبلیغات
  • حریم حصوصی
  • تماس با ما

کلیه حقوق این وب سایت برای پیام گو محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • ورزشی
  • گردشگری
  • بهداشت و سلامت

کلیه حقوق این وب سایت برای پیام گو محفوظ می باشد.